Aplikacje na zamówienie kontra aplikacje z półki - Aplikacje z półki

Spis treści
Aplikacje na zamówienie kontra aplikacje z półki
Aplikacje z półki
Wszystkie strony

Generalnie mówiąc, programy z półki są tworzone, aby spełniać oczekiwania pewnej określonej grupy klientów z rynku lub sektora. W efekcie otrzymują oni quasi – uniwersalny zestaw funkcji i czasami w przypadku bardziej skomplikowanych systemów informatycznych, otrzymują możliwość pewnego dostosowania funkcji do swoich potrzeb.

Co do zasady, aplikacje z półki są łatwe do zainstalowania i łatwe w użyciu. Istotne, aby zrozumieć, że produkty z półki są rozwiązaniami złożonymi z najlepszych rozwiązań informatycznych jakie zespół je tworzący mógł znaleźć I praktycznie zawsze zaczynają swoje życie jako aplikacje na zamówienie określonych klientów, ale czy to oznacza, że kupując produkt z półki otrzymujemy to co jest najlepsze na świecie?

Proces tworzenia aplikacji i systemów informatycznych jest niezwykle skomplikowany i angażuje wysoko wyspecjalizowane osoby zużywając mnóstwo czasu i pieniędzy. Jednakże produkty z półki bardzo często ze względu na fakt że muszą być dostosowane do wymagań wszystkich, stwarzają trudności, przez co ich użytkownicy postrzegają jako te aplikacje jako takie, z którymi trzeba walczyć a problemy obchodzić zamiast iść naprzód z aplikacją i rozwijać się.

Na szczęście, to co można powiedzieć o aplikacjach z półki, to że użytkownik raczej może być pewny że zostały one właściwie sprawdzone i przetestowane. Może również oczekiwać wsparcia innych użytkowników, choć bardzo często ani jedno ani drugie nie jest prawdą.

Jak już wspomnieliśmy, aplikacje z półki sa tańsze od aplikacji na zamówienie. Jest tak głownie dlatego że koszt ich napisania rozkłada się na wielu użytkowników. Jednak nie ma to zastosowania w przypadku bardzo skomplikowanych i specjalistycznych programów. Te – nawet kupowane z półki są drogie.

Alternatywą dla zakupu drogiego oprogramowania jest zakup oprogramowania jako serwisu. W tym trybie, firma trzecia (często nie będąca producentem oprogramowania) udostępnia klientowi aplikacje jako część kontraktu, dzięki czemu można uzyskać większą efektywność finansową.

Chociaż klient nie otrzymuje prawa własności, aplikacja jest dla niego zawsze dostępna eliminując np. problemy nieaktualności wersji.

Nawet jeżeli firma prowadzi tak unikalne procesy biznesowe, że nawet wśród tysięcy dostępnych produktów z półki można nie znaleźć takiego, który spełniał by oczekiwania, setki innych mogą kupić odpowiedni dla nich program z oferty.

However, the availability of software off-the-shelf at very low prices bears no comparison with the cost of the processes involved. The low prices are the result of mass marketing - meaning that many companies within the same market sector have access to the same software, so there is no competitive advantage to be gained from it.

Jeżeli jednak firma prowadzi unikalne procesy biznesowe, oraz chciała by się w tym kierunku rozwijać, aplikacje na zamówienie będą dużo lepszym rozwiązaniem. W takim przypadku aplikacje na zamówienie dostarczą dużo lepszych rozwiązań i lepiej dopasowanych do profilu firmy.

Trzecią opcją jest kompromis pomiędzy oprogramowaniem z półki a aplikacjami na zamówienie. Specjalista IT (analityk - programista)będzie potrafił przygotować I rozwijać zestaw złożony z produktów z półki oraz aplikacji na zamówienie. Te pierwsze będą częściowo dostosowywane do potrzeb firmy, te drugie – aplikacje na zamówienie będą uzupełniały luki w funkcjonalnościach pierwszych. Dodatkowo, aplikacje na zamówienie będą tu spełniały rolę łącznika np. wymieniającego czy synchronizującego dane pomiędzy systemami.

 

Stosowanie tego typu rozwiązań dopasowywanie ich do potrzeb firmy, jest wyzwaniem aby przeprowadzić całość w sposób maksymalnie bezproblemowy I nie zakłucając działania firmy. Z drugiej strony stosowanie dopasowanych rozwiązań (aplikacji na zamówienie) daje firmie niesamowite korzyści w porównaniu z bezpośrednią konkurencją.

Można tu przywołać zasadę Pareto. Gotowe rozwiązania – z półki mogą dostarczyć około 80% potrzebnych funkcjonalności. Pozostałe 20% należy dopisać lub skonfigurować po konkretne potrzeby firmy.



Ostatnia zmiana Środa, 19. Wrzesień 2012 11:05